Lore Zonderman, oudleerling KBA

Lore Zonderman

Het Nationale Ballet te Amsterdam

Ik ben op 6-jarige leeftijd met allerlei verschillende soorten dansstijlen begonnen. Dit beviel me heel erg, met ballet als favoriet. Op aanraden van de balletleerkracht in mijn toenmalige amateurschool ben ik, na een geslaagde auditie, in 2010 op de Koninklijke Balletschool van Antwerpen gestart. Hier ben ik na zes jaar afgestudeerd. Geluk bij een ongeluk ben ik na een zware blessure in mijn afstudeerjaar (2016), toch gevraagd geweest om naar het prestigieuze ‘The Royal Ballet School’ in London te komen. Na twee mooie jaren vol unieke kansen ben ik in 2018 ook hier met glans afgestudeerd. Vervolgens ben ik aangenomen in de Junior Company van Het Nationale Ballet in Amsterdam. Na een jaar werd ik al gepromoveerd naar de main company als ‘élève’. Het volgende jaar promoveerde ik in rank naar ‘corps de ballet’. Vandaag, in 2020, start ik mijn derde seizoen bij Het Nationale Ballet.

Beste KBA-danser

Don’t take anything for granted. Grijp elke kans en elk moment om bij te leren. Dit is het moment waar jullie de basis voor de rest van je carrière leggen. Het zal niet altijd makkelijk zijn en er zullen, zoals bij iedereen, ups en downs zijn. Laat je hierdoor niet ontmoedigen want deze momenten zullen je achteraf net sterker maken. Leer werken met je eigen lichaam en haal het beste uit jezelf. Iedereen is anders. Ontdek je sterke kanten en werk aan je zwakke punten. 'Het kan altijd nóg beter'. Met die gedachte probeer ik steeds het beste uit mezelf te halen. Het is een harde wereld, maar de voldoening die je krijgt eens je op het podium staat, verslaat alles. En dat is waar je het voor doet. Never give up; 'There is no failure except in no longer trying.'