Missie en visie Koninklijke Balletschool Antwerpen

De Koninklijke Balletschool Antwerpen begon met de droom van stichtster Jeanne Brabants. Zij wilde een balletopleiding en een balletgezelschap oprichten voor kinderen en jongeren die een professionele loopbaan in de dans ambiëren. Zij wilde het ballet niet alleen in Vlaanderen op de kaart zetten, maar ook nationaal en internationaal. Uit deze visie zijn de opleiding op Prins Dries, de KBA en vervolgens het Ballet Vlaanderen ontstaan. Ons doel is deze droom verder te zetten en mee zorg te dragen voor het culturele behoud van het ballet in België.

Nationale en internationale status

De Koninklijke Balletschool Antwerpen biedt een erkende balletopleiding op nationaal en internationaal niveau en heeft een imago van excellentie. Het hele opleidingstraject (Prins Dries / KBA), met een directe link naar de professionele danswereld (Ballet Vlaanderen), is gekend en gewaardeerd.

Partnerships

Er is een structurele samenwerking en afstemming tussen de onderdelen van het opleidingstraject en het werkveld. De KBA heeft een breed netwerk: de school heeft contacten bij nationale en internationale balletscholen, balletgezelschappen en kunstopleidingen. Wij willen een brede community van stakeholders creëren met een engagement naar de opleiding, het werkveld en onze geschiedenis. Deze samenwerkingen en contacten leiden tot een groot netwerk dat we onze leerlingen kunnen bieden, naast podiumervaring in binnen-en buitenland.

Excelleren

Wij leiden onze leerlingen op om te excelleren in de dans en willen hen vormen tot professionele dansers van wereldniveau. Daarnaast geven we een degelijke opleiding secundair onderwijs zodat onze leerlingen kunnen afstuderen met een diploma KSO op zak. We geven hen alle tools mee (cognitief, fysiek, mentaal) voor een verdere loopbaan als balletdanser of voor hogere studies. Wij streven ernaar jongvolwassenen op te leiden die genoeg bagage hebben om te slagen in de wereld van vandaag.

Wereldburgers vormen

Wij stimuleren burgerschapszin bij onze leerlingen: wij willen dat ze als wereldburger sociaal geëngageerd in het leven staan en hun steentje bijdragen aan het grotere geheel. Wij creëren een sfeer van empathie, zelfbewustzijn, betrokkenheid en teamspirit in onze school om zo onze leerlingen te inspireren.