Daan Vervoort

Compañia Nacional de Danza España

Hij werd geboren in Turnhout, België. Hij begon zijn balletstudies aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen, met Jan Nuyts, Kimmy Lauwens en Marinella Pañeda als docenten. Gedurende deze jaren danste hij choreografieën van Tom Bosma, Tamara Rosso, Ken Hioco, Ann Van den Broek, Nancy Rusek en Toru Shimazaki.

In 2005 behaalde hij de gouden medaille voor hedendaagse dans van de Biarritz International Dance Competition. In 2006 trad hij toe tot Introdans Ensemble voor de Jeugd onder leiding van Roel Voorintholt. In september 2007 trad hij toe tot de Compañía Nacional de Danza. In september 2013 promoveerde hij naar de categorie solist. Sinds hij bij CND kwam, heeft hij hoofdrollen gedanst in Kol Nidre en Gnawa, door Nacho Duato, Herman Schmerman, door William Forsythe, Minus 16, door Ohad Naharin of Casi-Casa, door Mats Ek.

In 2015 speelde hij de rol van Don José in Carmen, door Johan Inger.

Hij werkte ook samen met andere gerenommeerde choreografen zoals bijvoorbeeld Jirí Kylián, Itzik Galili, Goyo Montero, Alexander Ekman en Alejandro Cerrudo. In 2013 nam hij deel aan het Gala of the Stars in Parijs. In mei 2016 verdedigde hij, samen met Emilia Gisladöttir, de kandidatuur van de choreografie Carmen in het Benois de la Danse Gala in het Bolshoi Theater in Moskou. Hij ontving de gewaardeerde prijs voor beste choreografie 2016 voor choreograaf Johan Inger.

Iedereen kan dansen, maar een danser zijn, is niet voor iedereen.

Beste KBA-danser

Mijn tijd als leerling aan het KBA was een van de mooiste en leerrijkste tot nu toe. Geniet van je klasgenoten, je leerkrachten en de momenten in de danszalen en doe je uiterste best op elk moment. Sta open voor nieuwe ervaringen en geef niet toe aan jaloezie, blijf het uiterste vergen van jezelf en heb een eigen mening. Het leven als een professionele danser is een privilege, je ziet de wereld en je kan je emoties kwijt op het podium. Het is echter niet altijd gemakkelijk.
Een leerkracht vertelde me ooit: 'Iedereen kan dansen, maar een danser zijn is niet voor iedereen.' Die zin herbergt een onomstootbare waarheid.

Mijn carrière als danser begon niet in mijn eerste compagnie, maar in de KBA. En daar ben ik erg dankbaar voor.