Ben Van Cauwenbergh, oud-leerling van Koninklijke Balletschool Antwerpen

Ben van Cauwenbergh

Balletdirecteur en Choreograaf Aalto Theater

Ben Van Cauwenbergh is de zoon van danseres Anna Brabants en volgde zijn opleiding aan het Stedelijk Instituut voor Ballet in Antwerpen. Van 1976-1977 was hij danser bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Daarna ging hij aan de slag als eerste solist (Principal) bij het London Festival Ballet (nu English National Ballet) tot 1984, waar hij samenwerkte met Rudolf Nurejew in vele producties. Van 1984 tot 1987 keerde hij terug als solist bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, en tussen 1987 en 1992 was hij solist in de theaters van Bern en Luzern.

Van 1992 tot 2007 leidde hij het balletensemble van het Hessische Staatstheater Wiesbaden als balletdirecteur en choreograaf. Sinds 2008 werkt hij in dezelfde functie in het Aalto Theater in Essen. Sinds seizoen 2013-2014 is hij daar de Ballet Intendant.

Van Cauwenbergh ontving de zilveren medaille op de Internationale Balletwedstrijd in Varna in 1976 en de gouden medaille van de prestigieuze Prix de Lausanne in Lausanne. In 1984 werd hij door Dance and Dancers Magazine uitgeroepen tot 'Danser van het Jaar'.

Wees jezelf en geloof in wat je doet.

Beste KBA-dansers

Het is belangrijk om te weten dat een carrière als balletdanser moeilijk en van korte duur is. Daarom moet je erg gepassioneerd en gedisciplineerd zijn. Je moet hard willen werken en je mag geen zelfmedelijden hebben. Elke dag opnieuw moet je er het beste van maken, ook als je je niet goed voelt. Je kan het je niet veroorloven om een dag te verliezen in deze sector

Leidinggevenden willen tegenwoordig dansers die zowel klassiek en hedendaagse dans onder de knie hebben. Probeer ook op slechte dagen positief te blijven. Respecteer je lesgevers of ballet assistenten. Zorg goed voor je lichaam om blessures te voorkomen. Probeer in elke taak een uitdaging te vinden. Wees jezelf en geloof in wat je doet. Persoonlijkheid is erg belangrijk, ballet draait niet alleen om techniek.

We moeten met ons lichaam spreken en het publiek een verhaal vertellen.

Het allerbeste gewenst in deze zeer harde maar mooie balletwereld.