Kimmy Lauwens

Kimmy Lauwens begon haar dansonderricht in de Stedelijke Basisschool 2 aan de Prinsstraat en vervolgde in 1981 haar dansopleiding aan het Stedelijk Instituut voor Ballet te Antwerpen, onder de artistieke leiding van mevrouw Jos Brabants.
Na het behalen van haar diploma vervoegde zij in 1987 het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, alwaar zij onder de artistieke leiding van Robert Denvers gedurende één jaar professionele ervaring opdeed.
Vervolgens trok ze naar het buitenland, meer bepaald naar het “Basler Ballet” in Zwitserland, waar ze vier jaar zou blijven. Deze compagnie werd geleid door choreograaf Heinz Spoerli die Kimmy reeds na 2 seizoenen promoveerde tot half soliste. Na het derde seizoen werd Heinz opgevolgd door Youri Vàmos.
Tijdens haar professionele danscarrière kwam ze in contact met diverse dansdisciplines en danste ze werken van verschillende befaamde choreografen zoals Maurice Béjart, Judith Jamison, Nacho Duato, Heinz Spoerli, Shonach Mirk, George Balanchine, Rudolph Nureyev, August Bournonville, Yuri Vamos, Marius Petipa, Sir Frederick  Ashton, Hans Van Manen, Paul Taylor, William Forsythe e.a.
Aangezien Kimmy al op prille leeftijd tot het besef was gekomen dat haar ware passie en ambitie het lesgeven was, besloot zij na vijf jaar een punt te zetten achter haar professionele dansloopbaan en haar volledig toe te leggen op het onderrichten van de klassieke dans.
Ze keerde terug naar België, alwaar ze in 1993 aan het Hoger Instituut voor Dans en Danspedagogie haar diploma in danspedagogie behaalde.
Sinds 1993 is zij verbonden aan de Koninklijke Balletschool te Antwerpen. Eerst als dansleerkracht en van september 2003 tot augustus 2009 als artistiek directeur van de school. Door haar passie voor het lesgeven besloot ze om terug te keren naar de dansstudio en haar terug toe te leggen op het lesgeven aan jonge dansers.
Kimmy Lauwens treedt sinds 1999 op als gastdocente tijdens internationale dansstages waaronder de dansstage van ‘Yuu Kikaku Ltd, Prix de Lausanne – Japan’ en de ‘Internationale Dance Stage’ in Italië. Zij zetelde als jury in de ‘graduation exams’ van het ‘Koninklijk Conservatorium Antwerpen- AP Hogeschool-dans’ en het ‘Koninklijk Conservatorium -Dansdepartement Den Haag’. Kimmy wordt veelvuldig gevraagd als jurylid voor internationale danscompetities waaronder de Youth American Grand Prix, Tanz Olympic Berlin en de Prix de Lausanne. Tot op heden is zij jurylid van de Japanese Grand Prix- Tokyo.
Ze is ook gastdocente voor ‘dansanalyse’ aan het Koninklijk Conservatorium ‘AP Hogeschool- Dans’. In 2016 gaf Kimmy een gastcollege rond ‘talentdetectie’ aan de Universiteit van Leuven (KUL). Ze verleende haar medewerking aan het educatief project van Mauro di Candia ‘Formazione Tersicore – Arte & BallettO’ te Italië. Door haar expertise is Kimmy een veelgevraagde gastdocente om bijscholingen te geven aan dansleerkrachten, zowel Nationaal als Internationaal. Tot op heden geeft Kimmy gastlessen aan ‘Junior Ballet Antwerp’ en is ze balletleerkracht aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen.

Kimmy Lauwens