Leerkrachten Dans

BART DE BLOCK

Klassiek - Bart De Block begon zijn balletopleiding op 9-jarige leeftijd in zijn geboorteplaats Gent. Vervolgens werd hij door zijn leraar doorverwezen naar het Stedelijk Instituut voor Ballet (nu de Koninklijke Balletschool Antwerpen). Van 1980 tot 1986 won hij verschillende medailles in wedstrijden zoals de Prix de Lausanne, Jackson Mississippi en Houlgate. Na zijn afstuderen werd hij toegelaten tot het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, maar vertrok na een jaar naar Berlijn, waar hij negen jaar lang danste als hoofddanser bij de Deutsche Oper. Gedurende deze periode had hij het geluk om met veel choreografen te werken, zoals: Maurice Béjart, Michael Clark, Stephen Petronio, Karole Armitage, Kenneth McMillan, Christopher Bruce, om er maar een paar te noemen. Een belangrijk hoogtepunt was de uitnodiging destijds als gastdanser bij het Kirov Ballet in Sint-Petersburg. Na Berlijn vertrok hij naar New York. Drie jaar later was hij danser en assistent van artistiek leider bij The Mark Baldwin Dance Company in Londen. Na Londen keerde hij terug naar Antwerpen waar hij twee jaar lang hoofddanser was bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Vervolgens werd hij een nationale en internationale freelance danser in Japan, Brazilië, Canada, de VS, Duitsland, Frankrijk, Italië, Korea... In 2005, na het behalen van zijn pedagogisch diploma, hij werd aangesteld als dansleraar aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

ETSUKO SUMII

Klassiek - Geboren in Osaka, Japan, begon Etsumi op 6-jarige leeftijd met klassieke balletlessen (Vaganova-methode). Ze kwam bij het bedrijf Homura-Tomoi Ballet Company (Osaka) als eerste soliste. Ze ontving vervolgens een beurs van de Japanse regering en vervolgde haar studie aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en studeerde af in The Royal Ballet of Flanders, waar ze 10 jaar danste als een demi-solist. Ze behaalde een diploma als klassiek balletleraar in België en geeft sinds 1997 les aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen (klassiek ballet, Pointes, repertoire, PBT, Barre à Terre + oefeningen). Ze wordt regelmatig uitgenodigd als docent in België, Japan en over de hele wereld.

MIHO AKAHANE

Klassiek - Miho Akahane studeerde af aan de English National Ballet School, waar ze werd gecoacht door Kathryn Wade, Anthony Dowson en Dominique Franchetti. Ze begon haar carrière bij Jeune Ballet de France, waar ze samenwerkte met Eric Camillo, Jean-Paul Gravier. In 1998 werd ze uitgenodigd om op te treden in gala's in Moskou en New York voordat ze bij The Royal Ballet of Flanders kwam, waar ze zou worden gepromoveerd tot eerste soliste. Ze trad ook op als gasthoofd bij Ballet del Sud in Italië voordat ze ging studeren aan het Koninklijk Conservatorium, waar ze een diploma behaalde als dansleraar. Sinds 2012 doceert ze klassiek ballet, pointe en repertoire aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

AKI SAITO

KIMMY LAUWENS

JEE EUN PETITQUEUX

Klassiek - in Korea geboren Jee Eun Petitqueux zette haar eerste danspassen in Roeselare in de Linda Danneels Studio. Op 10-jarige leeftijd werd ze aangenomen aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen, waar ze in 2005 afstudeerde. Na haar afstuderen keerde ze terug naar haar geboorteland om te dansen met de Universal Ballet Company. Nadat ze haar certificaat van de Vaganova Teachers Course had behaald, gaf ze les aan de Universal Ballet Academy. In augustus 2011 en 2012 nodigde de Koninklijke Balletschool Antwerpen Jeu Eun uit als gastleraar voor hun zomerprogramma. Sinds september 2011 is Jee Eun docent aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en ook in 2011 behaalde ze haar lerarenopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.

DOMINIQUE DE BLAUWER

EVA MORENO

Spaanse Dans

GENEVIEVE VAN QUAQEBEKE

STEPHAN VODENITCHAROV

Klassiek - Stephan Vodenitcharov volgde een opleiding aan de Parijse Opera Balletschool en is afgestudeerd aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Na zijn studie trad hij in 2006 toe tot het Staatballett Berlin, waar hij danste in het corps de ballets tijdens producties als Swan Lake, The Nutcracker, Das Flammende Herz, The Sleeping Beauty, La Sylphide en Onegin. In 2013 voltooide hij zijn opleiding als dansleraar en sinds 2016 is hij werkzaam als docent aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

MIN HEE BERVOETS

Hedendaags

INE DUBOIS

Hedendaags - is afgestudeerd aan de Hoge School voor Muziek en Dans in Brussels, waar ze een vooropleiding professionele dans in Hedendaagse dans. In 2014, behaalde ze met onderscheiding een Bachelor in Dans en Opleiding aan Codarts in Rotterdam. Ze liep stage bij Dance Work Rotterdam onder leiding van Andre Gingras & The Silesian Dance Theatre onder leiding van Jacek Luminski. Haar afstudeerchoreografie werd bekroond met de hoogste onderscheiding en werd geprogrammeerd op internationale dansfestivals in België, Nederland, Polen en Bulgarije. Ze creëerde repertoire voor Codarts Rotterdam, Zinnema Brussel, TerazNow Danstheater Collectief en Rokiskis Cultuurcentrum in Litouwen. Als performer werkte Ine samen met choreografen Vraja Sundari Keilman, Jeff Bauer, Janusz Skubaczkowski, Roxane Huilmand, Maciej Beczek, Paulius Prievelis, and Filip Van Huffel. Ze toerde met Compagnie Mezcal, maakte deel uit van de muzikale productie: Hair, Live in Ahoy” en trad op in“Papiergetier” voor Project C. Momenteel werkt ze als docent bij Codarts Rotterdam, Fontys Dance Academy Tilburg, Nederlands Dans Theater, Sally Dansgezelschao Maastricht, Middelbare school voor muziek en dans Brussel en de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Ze is vaak uitgenodigd als gastdocent voor verschillende internationale instellingen en volgt momenteel het Master of Arts en Educatie-programma aan de Fontys Universiteit voor Performing en Fine Arts te Tilburg.