Mauro De Candia

Mauro de Candia, geboren in 1981, begon zijn dansstudies op negenjarige leeftijd in Barletta, zijn geboorteplaats. In 1991 werd hij in Verona opgemerkt door Marika Besobrasova, directeur van de Académie de danse classique Princesse Grace in Monte Carlo, die hem de kans bood om elke zomer naar haar school te komen. Na een korte studie aan de Scuola di Ballo del Teatro alla Scala in Milaan en Béjart's Atelier Rudra in Lausanne, trad hij in augustus 1998 definitief toe tot de Académie dankzij de John Gilpin-beurs die hem werd toegekend door prinses Antoinette. Na het afronden van zijn beroepsopleiding verhuisde hij in augustus 2001 naar Duitsland, waar hij vijf seizoenen danste bij het Hannover Opera Ballet onder leiding van Stephan Thoss. Tijdens zijn carrière als danser kreeg Mauro de Candia de kans om te dansen in werken van George Balanchine, Maurice Béjart, Stephan Thoss, William Forsythe, Jiri Kylián, Mats Ek, Ohad Naharin, Marco Goecke. De in Italië geboren De Candia voelde zich vanaf zeer jonge leeftijd aangetrokken tot choreografie. Na zijn eerste proeven in Monte Carlo en verschillende creaties in Hannover, concentreerde hij zich daar sinds 2008 wel fulltime op, choreograferen voor onder meer Introdans, Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Washington Ballet, Maggio Danza di Firenze, Staatsballett Berlin. Hij is ook in opdracht en geproduceerd door internationale festivals zoals La Biennale Danza in Venetië, Dance Open in St. Petersburg of het Maracaibo Dance Festival in Venezuela.

Van augustus 2012 tot juli 2021 was Mauro de Candia artistiek leider en hoofdchoreograaf van het Dansgezelschapstheater Osnabrück in Duitsland. Geflankeerd door dramaturg en manager Patricia Stöckemann, positioneerde hij het balletgezelschap in slechts enkele seizoenen tussen de leidende namen op het Duitse en internationale toneel. In juli 2021, na negen succesvolle seizoenen aan het roer van het ensemble, besloot hij op persoonlijke titel de directie van het ensemble te verlaten om zich te wijden aan nieuwe artistieke uitdagingen. Hoewel hij al jaren in het buitenland heeft gewoond, heeft de Candia altijd een sterke band met zijn vaderland behouden. In Barletta richtte hij in 1997 Arte&BallettO op, een non-profit organisatie van waaruit in de loop der jaren projecten als het ApuliArteFestival, de International Award ApuliArte, het educatieve dansprogramma FormAzione Tersicore en zijn eigen dansgezelschap Pneuma Dance Theatre tot bloei hebben gebracht. Tijdens zijn carrière heeft de Candia verschillende prijzen ontvangen, waaronder de Premio Positano per la Danza en de Premio Giuliana Penzi per la Danza. Zijn avondvullende opdracht Angelika, voor het Slowaakse Nationale Ballet, won in 2015 de Minister van Cultuurprijs en werd uitgezonden door de Slowaakse Nationale Televisie. Hij is uitgeroepen tot Up and Coming European Choreographer door Dance for You magazine (2007), Choreographer of the Year door magazine Tanznetz (2015, 2017) en genoemd als een van de 30 artiesten met de beste zichtbaarheid op internationaal niveau door TANZ (2017) . In 2009 ontving hij een zilveren medaille van de Italiaanse regering. Mauro de Candia wordt ook regelmatig uitgenodigd als docent en choreograaf door Europese dansinstellingen zoals de Staatsballett School Berlin of de English National Ballet School. Na zijn creatie “Claveles Negros” (2019) markeert deze nieuwe opdracht voor de studenten van de Koninklijke Balletschool van Vlaanderen zijn tweede terugkeer naar Antwerpen.